Verschillende routes naar Zweden

Gepubliceerd op 25 februari 2021 om 15:06

Afgelopen jaren zijn wij regelmatig op en neer geweest naar Zweden en hebben hierbij verschillende routes genomen. De gekozen route hing vaak van verschillende factoren af zoals duur van de reis, bestemming en de kosten die we eraan wilden besteden.

De route die wij het meest hebben genomen, en zullen blijven nemen denk ik, is de route via het veer Puttgarden (Duitsland)-Rødby (Denemarken) en vervolgens de Sontbrug (Öresundbron) bij Kopenhagen, die Denemarken en Zweden verbind. Wij vertrokken meestal heel vroeg in de ochtend vanuit Nederland zodat we voor de grootste drukte voorbij Bremen en Hamburg waren. De overtocht met de boot was altijd een mooi moment voor een wat langere pauze welke we gebruikten om de benen te strekken en een kop koffie te drinken. Het rijden door Denemarken is erg relaxed al kan het bij Kopenhagen wel weer wat drukker worden. En tot slot is het dan altijd erg fijn om de brug op te rijden en Zweden binnen te rijden.

Als tijd en kosten niet uit zouden maken dan zouden wij altijd kiezen voor de nachtboot van Kiel naar Gotenburg. De afstand naar Kiel is vanaf Amsterdam ongeveer 550 km. Eten en slapen doe je op de boot en dan kan je de volgende ochtend uitgerust in Gotenburg aankomen. Maar dit is over het algemeen de duurste optie en bent wat langer onderweg dan dat je in één keer door rijdt naar Gotenburg. Tijdens onze emigratie hebben we voor het eerst de boot van Travemunde naar Malmö genomen. Deze overtocht is wat goedkoper dan Kiel-Gotenburg. Wij hebben hier ook de nachtboot genomen en dat is ons ook zeer goed bevallen. De boot zat voornamelijk vol met vrachtverkeer, maar door Corona zijn wij toen onze kamer niet uit geweest en weten dus ook niet hoe de boot er verder uit zag en hoe de sfeer op de boot was. De kamer was overigens prima. Wij hadden deze tocht gelukkig rechtstreeks bij de veerbootmaatschappij geboekt en toen wij onze plannen hebben gewijzigd in verband met Corona was het annuleren van een ticket en het omboeken van een ander ticket geen probleem. Op internet lazen we toen ook verhalen van mensen die via een vergelijkingssite hadden geboekt en waar het annuleren niet zomaar ging.

Wij zijn ook twee keer helemaal naar het noorden van Zweden geweest voor een meerdaagse wandeling van Nikkaluokta naar Abisko (en de tweede keer andersom), het laatste stuk van de Kungsleden wandeltocht. De eerste keer zijn we met de auto naar Örebro gereden, hebben vanaf daar de trein naar Stockholm genomen en vervolgens de nachttrein vanuit Stockholm naar Kiruna. Het is mogelijk om een slaapcoupe te reserveren en wij hebben deze reis als zeer aangenaam ervaren. Wij hebben deze treinreis in de zomer gemaakt en het was mooi om te zien hoe het landschap langzaam veranderd naarmate je noordelijker komt.
De tweede keer zijn wij via Stockholm naar Kiruna gevlogen en vanaf Kiruna met de bus naar Abisko gereden. Wij hebben toen voor het vliegtuig gekozen omdat wij maar 2 weken vrij hadden en wilden zo lang mogelijk de tijd hebben in het noorden voor onze wandeling.

Tot slot ben ik nog een keer in mijn eentje naar Gotenburg gevlogen en heb vanuit daar de trein naar Skövde genomen. Dit was omdat er iemand met ons mee ging naar Zweden en de auto verder zo vol zat met spullen voor ons huis dat ik er op de heenweg niet meer bij paste. De vliegreis was wat rommelig doordat ik om 5 uur ’s nachts een bericht kreeg dat de vlucht was geannuleerd. Ik kon nog snel een nieuw vlucht voor dezelfde dag boeken, maar wel met een overstap in Frankfurt. Ik moest daardoor ook mijn treinticket, welke ik al had gekocht, omboeken. Op Schiphol bleek er ook nog een rechtstreekse vlucht naar Gotenburg te gaan waar ook nog plaats was. Ik kon mijn ticket omboeken en uiteindelijk was ik toch eerder in Gotenburg waardoor ik veel te vroeg was voor de trein die ik had geboekt. Gelukkig kon ik op het station mijn treinticket omboeken naar de eerst volgende trein. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om voor iets meer geld een Zweeds treinkaartje te kopen wat om te boeken is. De treinen in Zweden, die ik tot nu toe van binnen heb ervaren, zijn erg relaxed. Stoelen die lekker zitten en vele beenruimte.

Nu zijn dit een aantal verschillende routes om naar Zweden te gaan, maar zeker niet allemaal. Ik heb een pagina gemaakt waar nog meer alternatieven te vinden zijn en waar ik verschillende routes met elkaar heb vergeleken. Bekijk de verschillende autoroutes (in-en exclusief boot)openbaar vervoer opties en vliegtuig opties