Met de trein van Zweden naar Nederland

Gepubliceerd op 7 juli 2022 om 15:57

In mei 2022 ben ik een weekje in m'n eentje naar Nederland geweest. Ik was al eerder een keer alleen met het vliegtuig van Amsterdam naar Gotenburg gevlogen en vanaf daar met de trein naar Skövde. Deze reis was goed bevallen, maar ik wil eigenlijk voor dit soort relatief kleine afstanden niet meer het vliegtuig nemen. In mijn eentje met de auto zag ik ook niet zitten dus ben ik gaan kijken naar de opties om met de trein te gaan. Van mei tot september rijdt er een nachttrein tussen Berlijn en Stockholm en dat klonk als een goeie optie om verder te onderzoeken.

De voorbereiding

Ik had bedacht dat ik zo min mogelijk keren wilde overstappen, want iedere overstap houdt een risico in dat je een volgende trein mist. Er zijn aardig wat verschillende websites waar je een internationale treinreis kunt plannen, maar eerlijk gezegd heb ik de perfecte website waar je de reis kunt plannen en tevens de tickets kunt kopen nog niet gevonden. Na het bekijken van verschillende websites kwam ik tot de reis die voor mij het meest gunstig zou zijn; 3x overstappen en het grootste gedeelte van de route ’s nachts afleggen. Deze route zag er als volgt uit:

• Vertrek om 17u vanaf station Skövde naar Nässjö.
  • In Nässjö stap ik op de nachttrein (Stockholm-Berlijn van Snälltåget) naar Hamburg, aankomst tijd 5.30u.
  • Van Hamburg naar Duisburg.
  • En tot slot van Duisburg naar Nederland, in mijn geval naar Utrecht, waar ik om 11u ’s ochtends dan aankom. Een goed alternatief was ook om van Hamburg naar Osnabrück te gaan en daar op de trein naar Nederland te stappen.

Toen ik mijn voorkeursroute helder had was het tijd om de tickets te gaan boeken. Ik was benieuwd of er een prijsverschil zou zijn tussen de verschillende websites waar je tickets kunt boeken. Op verschillende websites heb ik gekeken naar het traject van Hamburg naar Nederland (omdat hiervan overal prijzen werden gegeven) en kwam tot de conclusie dat de prijzen overal precies hetzelfde waren. Vervolgens ging ik op zoek naar een website waar ik de tickets voor mijn hele reis in één keer kon kopen. Deze heb ik helaas niet kunnen vinden:

• Op de website van NS Internationaal, Treinreiswinkel en Deutsche Bahn (Duitse spoorwegen) wordt wel mijn hele voorkeursroute getoond, maar staan er geen prijzen vermeld en kan ik geen tickets boeken.
  • Bij Omnio zijn wel prijzen vermeld en kan je tickets bestellen, maar daar wordt mijn voorkeursroute niet getoond. De beste optie die Omnio geeft, heeft minimaal 5 overstap momenten, waarbij je ’s ochtends vroeg vertrekt en ’s avonds laat aankomt.
  • Bij Snälltåget, Save A Train en SJ (Zweedse spoorwegen) krijg ik geen reisopties voor de hele route. Bij Snälltåget en SJ kan ik wel een ticket van Skövde naar Hamburg kopen en bij Save A Train van Hamburg naar Nederland.

Ik heb ook nog even gekeken of ik met een Interrail ticket in mijn geval goedkoper uit zou zijn, maar dit was voor mij niet het geval. Uiteindelijk heb ik mijn reis geboekt via 2 verschillende websites. De tickets voor het eerste deel van mijn reis het ik gekocht via de website van Snälltåget, de treinmaatschappij die de nachttrein van Nässjö naar Hamburg verzorgt. Daar kon ik ook het ticket bestellen van Skövde naar Nässjö. Vervolgens heb ik er voor gekozen om het ticket van Hamburg naar Nederland via de website van Deutsche Bahn te bestellen. Ik had namelijk online ergens gelezen dat je dan je ticket makkelijker kan aanpassen op een station in Duitsland in geval van vertraging.

De totale kosten voor de heenweg waren: 1031 KR ≈ € 100 (631 KR; Skövde – Hamburg (besteld via Snälltåget, stoel)  +   400 KR; Hamburg – Utrecht (besteld via Bahn.se))

De route voor de terugweg is ongeveer hetzelfde, behalve dan dat ik word afgezet op station Duisburg en wordt afgehaald in Nässjö. Idealiter zou dit 2x overstappen schelen, maar bij het boeken van de nachttrein voor de terugweg had ik 2 opties waarbij de vertrektijd en de aankomst tijd precies gelijk waren. Het verschil zat erin dat er een goedkopere optie was met 1x overstappen in Malmö (650 KR) en een duurdere optie zonder overstappen (1050 KR). Aangezien het qua tijd niks uitmaakte en het dezelfde trein is die naar Mälmö rijdt, heb ik gekozen voor de goedkopere optie met overstap.

De totale kosten voor de terugweg waren: 900 KR ≈ € 90 (250 KR; Duisburg – Hamburg (besteld via Bahn.se) + 650 KR; Hamburg – Malmö - Nässjö (besteld via Snälltåget, stoel))

De reis

De heenreis verliep soepel en alle treinen reden keurig op tijd en na een reis van 18u was ik in Utrecht. In de nachtrein was het mogelijk om een plekje in een slaapcoupe te reserveren, maar dat was zoveel duurder (+450kr), dat ik ervoor heb gekozen om dit niet te doen. De stoelen zijn echter niet verstelbaar en een fijne slaaphouding kon ik niet vinden. Veel geslapen heb ik dan ook niet onderweg. Maar ondanks weinig slaap is de heenreis is me zeker niet tegengevallen.

Terug was een iets ander verhaal. Ik had verwacht dat de terugreis geen probleem zou zijn aangezien ik maar 1 echte cruciale overstap had in Hamburg en ik daar 45 minuten de tijd voor zou hebben wanneer de treinen op tijd zouden rijden. Helaas was er een ongeluk gebeurd op de route waardoor de trein naar Hamburg ruim een uur stil heeft moeten staan. Uiteindelijk konden we onze weg vervolgen, maar we kwamen meer dan een uur te laat in Hamburg aan. Onderweg was er wel contact geweest met de conducteur van de nachttrein naar Zweden, maar het bleek helaas niet mogelijk om de nachttrein te laten wachten. Deze was dus al vertrokken toen ik in Hamburg aankwam. Er zat toen niks anders op dan te overnachten in Hamburg en de volgende dag verder te reizen.

In de trein was gezegd dat ik bij het service point op station Hamburg een hotelvoucher kon ophalen en dat zij mij daar verder zouden helpen. Helaas dachten de medewerkers van het service point daar anders over aangezien ik mijn ticket voor de nachttrein niet bij Deutsche Bahn had gekocht (wat ook niet mogelijk was) en het kwam er uiteindelijk op neer dat ik zelf een hotel moest regelen en betalen en zelf voor een nieuw ticket moest zorgen. Ze gaven me nog net een formulier mee waarmee ik een declaratie kon indienen.

Ik ben toen naar het eerste hotel gelopen wat ik zag toen ik het station uit kwam en gelukkig was daar nog een kamer vrij. Aangekomen op mijn kamer heb ik online een nieuw ticket kunnen boeken voor de eerstvolgende logische optie om thuis te komen; om 9u ’s ochtends vertrok er een trein van Hamburg naar Kopenhagen daar kon ik overstappen op een trein naar Nässjö. Dit laatste deel van de reis verliep zonder verdere problemen en uiteindelijk was ik om 17u in Nässjö, 5 en een half uur later dan oorspronkelijk gepland.

Met de kosten van het hotel en het nieuwe ticket was ik uiteindelijk 3 keer zo duur uit als oorspronkelijk gepland. Ik heb inmiddels een declaratie gestuurd naar Deutsche Bahn, aangezien het hun trein was die meer dan een uur vertraging had opgelopen, maar ik heb tot op heden nog geen reactie ontvangen.

Mijn conclusie

Wanneer de terugreis net zo voorspoedig zou zijn verlopen als de heenreis had ik zeker gezegd dat het me goed bevallen was om met de trein tussen Nederland en Zweden te reizen. Als de kosten me niet zouden uitmaken zou ik een volgende keer misschien wel voor een slaapcoupe kiezen, in de hoop dat ik dan wat minder vermoeid aankom. Een andere optie zou nog kunnen zijn om ’s ochtends vroeg te vertrekken en ’s avonds laat aan te komen.

Ik weet dat ik op de terugweg pech heb gehad en dat in de meeste gevallen de aansluiting met de nachttrein wel gehaald wordt, maar mijn ervaring maakt wel dat ik nu niet super enthousiast ben. Zeker niet door de slechte service op het station en dat je het dan wel verder zelf moet uitzoeken waar je de nacht gaat doorbrengen en hoe je je reis gaat vervolgen. In eerste instantie moet je ook zelf voor de extra kosten opdraaien en nu was dat voor mij geen probleem, maar dat zal niet voor iedereen gelden. En eenmaal thuis gekomen moet je nog tijd en energie steken in de declaratie en hopen dat je je geld terug krijgt. Echter is het nu ruim een maand later en heb ik nog geen enkele reactie ontvangen op mijn ingestuurde declaratie. Bij navraag via de mail kreeg ik alleen te horen dat het op dit moment wat langer duurt dan normaal en dat ik nog even geduld moet hebben. Ik vermoed dat ik verder niks meer ga horen, maar ik laat me graag blij verrassen.

Vanaf 1 september 2022 gaat er ook een nachttrein van de Zweedse spoorwegen (SJ Euronight) dagelijks van Stockholm naar Hamburg (-Altona) rijden. Het aantal overstappen wordt er niet minder van, maar het is goed nieuws dat er meer opties komen om met de trein te gaan reizen. Het mooiste zou zijn als je dan ook in 1 ticket de hele route dan kopen zodat het recht op declaratie / omboeken als je een verbinding hebt gemist ook groter wordt. Maar of dat met de nieuwe verbinding gaat lukken weet ik niet. Maar dat zal ik zeker gaan onderzoeken, de volgende keer dat ik weer alleen naar Nederland ga. En wellicht is overdag reizen ook nog wel interessant. Lees op deze pagina meer over de verschillende opties om met het openbaar vervoer naar Zweden te reizen.